poniedziałek, 7 listopada 2011

Doradztwo rolnicze w pakiecie legislacyjnym WPR na lata 2014 - 2020

Cele wyznaczone dla WPR na lata 2014 2020 to:
1) cel rentownej produkcji żywności;
2) zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi i działań na rzecz klimatu;
3) zrównoważonego rozwoju terytorialnego.
Silne rolnictwo ma kluczowe znaczenie dla europejskiego przemysłu spożywczego i światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

WPR ma być oparta na dwóch filarach:
1) Filar I obejmuje płatności bezpośrednie i środki organizacji rynków, które zapewniają
podstawowe wsparcie rocznych dochodów unijnych rolników, a także pomoc w przypadku szczególnych zakłóceń na rynku,
2) Filar II dotyczy zaś rozwoju obszarów wiejskich. W ramach II filaru państwa członkowskie sporządzają i współfinansują programy wieloletnie.

Przyszła WPR nie będzie zatem polityką, która służy jedynie potrzebom niewielkiej, choć
bardzo ważnej części unijnej gospodarki, ale polityką o strategicznym znaczeniu dla
bezpieczeństwa żywnościowego, środowiska naturalnego i równowagi terytorialnej.

Priorytety (6) rozwoju obszarów wiejskich w ramach WPR:
– ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie i leśnictwie oraz na obszarach
wiejskich;

– poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych;
– poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie;
– odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;
– wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym;
– zwiększanie włączenia społecznego, ograniczenie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.

Aby zagwarantować, że podmioty świadczące usługi w zakresie transferu wiedzy są w
stanie świadczyć usługi o takiej jakości i takim charakterze, jakie są zgodne z celami
polityki rozwoju obszarów wiejskich, oraz aby zapewnić lepsze dysponowanie
środkami finansowymi i wyraźne rozgraniczenie programów wymiany w
gospodarstwach rolnych i wizyt w gospodarstwach od podobnych działań w ramach innych programów unijnych, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania
aktów zgodnie z art. 290 Traktatu w odniesieniu do minimalnych kwalifikacji
podmiotów zajmujących się transferem wiedzy, kosztów kwalifikowalnych oraz czasu
trwania i kwestii ujętych w programach wymiany w gospodarstwach rolnych i wizyt w
gospodarstwach.

Usługi doradcze dla gospodarstw rolnych umożliwiają rolnikom, posiadaczom lasów i
MŚP na obszarach wiejskich bardziej zrównoważone zarządzanie i poprawę ogólnej
efektywności ich gospodarstw lub przedsiębiorstw. Z tego względu należy zachęcać
zarówno do tworzenia takich usług, jak i do korzystania z nich przez rolników,
posiadaczy lasów i MŚP. W celu poprawy jakości i skuteczności oferowanego
doradztwa należy określić wymogi dotyczące minimalnych kwalifikacji i regularnego
szkolenia doradców. Usługi doradcze dla gospodarstw rolnych, określone w
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr HR/2012 z dnia […]14,
powinny wspierać rolników w ocenie efektywności ich gospodarstw rolnych i
określaniu koniecznych ulepszeń w odniesieniu do podstawowych wymogów w
zakresie zarządzania, zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska,
praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska, o których mowa w
rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr DP/2012 z dnia […]15,
wymogów lub działań związanych z przeciwdziałaniem zmianie klimatu i
przystosowaniem się do niej, różnorodnością biologiczną, ochroną wód, zgłaszaniem
chorób zwierząt oraz innowacją, przynajmniej w zakresie określonym w załączniku I
do rozporządzenia (UE) nr HR/2012. W stosownych przypadkach doradztwo powinno
obejmować również normy bezpieczeństwa pracy. Doradztwo może także obejmować
kwestie związane z efektywnością ekonomiczną, rolną i środowiskową gospodarstwa
lub przedsiębiorstwa. Usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i zastępstw
powinny pomóc rolnikom w usprawnieniu i ułatwieniu zarządzania gospodarstwem.

Aby zagwarantować, że podmioty i organy oferujące usługi doradcze są w stanie
zapewniać doradztwo o takiej jakości i takim charakterze, jakie są zgodne z celami
polityki rozwoju obszarów wiejskich, należy powierzyć Komisji uprawnienia do
przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu w odniesieniu do dalszego określenia
minimalnych kwalifikacji organów i podmiotów świadczących usługi doradcze.

W celu przyczynienia się do osiągania celów EPI na rzecz wydajnego i
zrównoważonego rolnictwa należy utworzyć Sieć EPI umożliwiającą nawiązywanie
kontaktów między grupami operacyjnymi, służbami doradczymi i badaczami
zajmującymi się wdrażaniem działań ukierunkowanych na innowacje w rolnictwie.
Należy sfinansować takie działania w ramach pomocy technicznej na poziomie Unii.

Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach
wiejskich, ze szczególnym naciskiem na następujące obszary:
a) zwiększanie innowacyjności i bazy wiedzy na obszarach wiejskich;
b) wzmacnianie powiązań między rolnictwem i leśnictwem a badaniami i
innowacją;
c) promowanie uczenia się przez całe życie oraz szkolenia zawodowego w
sektorach rolnym i leśnym.

Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i zastępstw
1. Wsparcia w ramach tego środka udziela się w celu:
a) udzielania pomocy rolnikom, posiadaczom lasów i MŚP na obszarach
wiejskich w korzystaniu z usług doradczych w celu poprawienia
efektywności gospodarczej i środowiskowej ich gospodarstw, przedsiębiorstw
lub inwestycji, a także zwiększenia przyjazności tych gospodarstw,
przedsiębiorstw lub inwestycji dla klimatu oraz ich odporności na zmianę
klimatu;
b) promowania tworzenia usług z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym
oraz usług pomocy i doradztwa w zakresie prowadzenia gospodarstwa
rolnego, jak również usług doradczych w zakresie leśnictwa, w tym systemu
doradztwa rolniczego, o którym mowa w art. 12-14 rozporządzenia (UE) nr
HR/2012;
c) wsparcia szkolenia doradców.
2. Beneficjentem wsparcia, o którym mowa w ust. 1 lit. a) i c), jest dostawca usług
doradczych lub szkolenia. Wsparcia przewidzianego w ust. 1 lit. b) udziela się
organowi lub podmiotowi wybranemu w celu świadczenia usług z zakresu
zarządzania gospodarstwem rolnym, pomocy i doradztwa w tym zakresie lub usług
doradczych w zakresie leśnictwa.
3. Organy lub podmioty wybrane do świadczenia usług doradczych posiadają
odpowiednie zasoby w postaci regularnie szkolonego i wykwalifikowanego
personelu oraz doświadczenie w zakresie doradztwa i cechuje je wiarygodność w
odniesieniu do dziedzin, których dotyczą świadczone przez nich usługi doradcze.
Beneficjenci wybierani są w drodze zaproszenia do składania wniosków. Procedura
wyboru jest obiektywna i otwarta zarówno dla podmiotów publicznych, jak i
prywatnych.

Podczas świadczenia usług doradczych dostawca przestrzega obowiązków
poszanowania poufności, o których mowa w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr
HR/2012.
4. Doradztwo dla rolników jest powiązane z co najmniej jednym priorytetem Unii w
zakresie rozwoju obszarów wiejskich i obejmuje co najmniej jeden z następujących
elementów:
a) co najmniej jeden podstawowy wymóg w zakresie zarządzania lub co
najmniej jedną normę dotyczącą zasad dobrej kultury rolnej zgodnej z
ochroną środowiska, określone w rozdziale I tytułu VI rozporządzenia (UE)
nr HR/2012;
b) w stosownych przypadkach – praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i
środowiska, o których mowa w rozdziale 2 tytułu III rozporządzenia (UE) nr
DP/2012, oraz utrzymanie obszarów wiejskich, o którym mowa w art. 4 ust. 1
lit. c) rozporządzenia (UE) nr DP/2012;
c) wymogi lub działania związane z przeciwdziałaniem zmianie klimatu i
przystosowywaniem się do niej, różnorodnością biologiczną, ochroną wód i
gleb, zgłaszaniem chorób zwierząt i roślin oraz innowacjami, zgodnie z
załącznikiem I do rozporządzenia (UE) nr HR/2012;
d) zrównoważony rozwój działalności gospodarczej małych gospodarstw
zgodnie z definicją ustaloną przez państwa członkowskie, a przynajmniej
gospodarstw objętych systemem dla drobnych producentów rolnych, o
którym mowa w tytule V rozporządzenia (UE) nr DP/2012; lub
e) w stosownych przypadkach – normy bezpieczeństwa pracy oparte na
prawodawstwie Unii.
Doradztwo może obejmować także inne kwestie związane z efektywnością
gospodarczą, rolną i środowiskową gospodarstwa rolnego.
5. Doradztwo dla posiadaczy lasów obejmuje co najmniej odpowiednie zobowiązania
na mocy dyrektyw 92/43/EWG, 2009/147/WE i 2000/60/WE. Może obejmować
również kwestie związane z efektywnością gospodarczą i środowiskową
gospodarstwa leśnego.
6. Doradztwo dla MŚP może obejmować kwestie związane z efektywnością
gospodarczą i środowiskową przedsiębiorstwa.
7. W uzasadnionych i stosownych przypadkach usługi doradcze mogą być częściowo
świadczone grupowo, biorąc pod uwagę sytuację poszczególnych użytkowników
korzystających z usług doradczych.
8. Wsparcie na mocy ust. 1 lit. a) i c) ogranicza się do wysokości maksymalnych kwot
określonych w załączniku I. Wsparcie na mocy ust. 1 lit. b) ma charakter
degresywny przez okres maksymalnie pięciu lat od momentu ustanowienia.
PL 47 PL
9. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 90
dotyczących dalszej specyfikacji minimalnych kwalifikacji organów lub
podmiotów świadczących usługi doradcze.

Na podstawie:
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (rozporządzenie o rozwoju obszarów wiejskich).

Brak komentarzy: